Λέσβος: Προτάσεις ενεργών πολιτών για Περιβάλλον, Πολιτισμό, Οικονομία και Κοινωνικά Θέματα.

By Φεβρουαρίου 08, 2023
Λέσβος: Προτάσεις ενεργών πολιτών για Περιβάλλον, Πολιτισμό, Οικονομία και Κοινωνικά Θέματα.

Πέντε πολίτες του νησιού της Λέσβου πήραν την πρωτοβουλία ως ενεργοί πολίτες, να συγκεντρώσουν ιδέες και προτάσεις για την πόλη της Μυτιλήνης, ενόψει της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027, τις οποίες απέστειλαν στο Δήμο Μυτιλήνης και στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου .

Τις προτάσεις τους τις κοινοποιησαν επίσης σε παραγωγικούς, επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς της Μυτιλήνης, για να μεταφέρουν τον προβληματισμό τους στους διάφορους Φορείς.

Η επιστολή:

Αξιότιμοι κύριοι,

Με την επιστολή μας αυτή, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για την πρωτοβουλία μας να συζητήσουμε ιδέες και προτάσεις για την πόλη της Μυτιλήνης, ενόψει της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027.

Οι συζητήσεις έγιναν κατά τη διάρκεια 5 συνεχόμενων συναντήσεων κατά το χρονικό διάστημα από 18-12-2022 έως και 6-2-2023, στις οποίες έλαβαν μέρος δεκάδες συμπολίτες μας που είναι ενεργοί σε πολιτιστικούς, περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς φορείς.

Αφορμή στάθηκε η επερχόμενη ενεργοποίηση του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) της πόλης της Μυτιλήνης όμως τα Έργα και οι Δράσεις που προτείνουμε επεκτείνονται σε ένα ευρύ φάσμα προγραμμάτων και μπορούν να χρηματοδοτηθούν από διάφορες πηγές και πόρους (εθνικούς, ευρωπαϊκούς, προσφορές, χορηγίες κλπ).

Ζητάμε από τους αρμόδιους φορείς και αρχές τα εξής:

  1. Η Κοινωνία των Πολιτών δια των τοπικών φορέων της να έχει ενεργή συμμετοχή στον σχεδιασμό, προγραμματισμό και υλοποίηση τους.
  2. Ειδικά για το πρόγραμμα ΒΑΑ της πόλης της Μυτιλήνης, να συμμετάσχουν όσο το δυνατόν περισσότεροι φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών στη λεγόμενη Αστική Αρχή που θα σχεδιάσει και θα προγραμματίσει Έργα και Δράσεις τα επόμενα χρόνια, ύψους 50 εκ €.

Αποφασίσαμε να καταθέσουμε τις Προτάσεις μας στον Δήμο Μυτιλήνης και στην Διαχειριστική Αρχή, να τις κοινοποιήσουμε σε παραγωγικούς, επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς της Μυτιλήνης, να μεταφέρουμε τον προβληματισμό μας στους διάφορους Φορείς στους οποίους συμμετέχουμε και να τη δημοσιοποιήσουμε στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης.

Με εκτίμηση,

Εκ μέρους των συμμετεχόντων πολιτών:

Γιαννούλη Χριστίνα

Μπαλής Μάριος

Μπαρμπατιώτη Βάλια

Πρωτούλης  Δημήτρης

Τζαννέτος Κλεομένης

 

Τα Τέσσερα κείμενα με τις Προτάσεις για Περιβάλλον, Πολιτισμό, Οικονομία, Κοινωνικά Θέματα

Προτάσεις για το Περιβάλλον

Σύνοψη προτάσεων

Οι προτάσεις εμφανίζουν αρκετά σημεία σύγκλησης έως και ταύτισης. Διακρίνονται πέντε αδρές ενότητες: 

  • Χώροι πρασίνου
  • Αστική κινητικότητα – λειτουργικότητα – ασφάλεια
  • Διαχείριση απορριμμάτων + ανακύκλωση + κυκλική οικονομία
  • Περιβαλλοντική εκπαίδευση + ευαισθητοποίηση
  • Διαχείριση νερού
  • Λεσβιακός Ελαιώνας

Η σειρά δεν είναι ιεραρχική. Σε κάποιο βαθμό εκφράζει τον όγκο προτάσεων σε κάθε ενότητα.

Χώροι πρασίνου

Μεγάλος ο αριθμός προτάσεων για το πράσινο στην πόλη (και περιαστικό πράσινο). Κλιμακώνονται από:

  • βελτίωση των ήδη υφιστάμενων δημοτικών χώρων πρασίνου με αναθεώρηση του προτύπου τόσο του είδους βλάστησης που επιλέγεται όσο και της διαχειριστικής πρακτικής με σκέψεις για την πιθανή συμμετοχή πολιτών στην διαχείριση – συντήρηση του πρασίνου
  • την αξιοποίηση δημοτικών και ιδιωτικών «εγκαταλελειμμένων» εκτάσεων (αδόμητα οικόπεδα, αυλές ακατοίκητων σπιτιών, αυλές σχολείων κλπ) για την δημιουργία πάρκων τσέπης, βοτανικών κήπων, λαχανόκηπων (με συμμετοχή και οφέλη για κοινωνικά ευάλωτους), μαθητικών κήπων. Γενικά οι προτάσεις εμπεριέχουν διάσταση συμμετοχής κοινωνικών ομάδων (γειτονιά, σχολική κοινότητα). Επίσης προτείνονται συνέργειες όπως: η αξιοποίηση ομβρίων από παρακείμενες στέγες για την άρδευση, επιτόπου σημεία κομποστοποίησης οργανικών αποβλήτων για χρήση στους κήπους και φιλοξενία πράσινης γωνιάς (διαλογή απορριμμάτων σε πολλαπλά ρεύματα)
  • μέχρι την δημιουργία πολυλειτουργικού πάρκου στις παρυφές της πόλης που ενώ θα καλλιεργηθεί με είδη της τοπικής αγροτικής βιοποικιλότητας (ως μέσο διατήρησης αλλά και γνωστοποίησης των ειδών), θα οργανωθεί ως πόλος υπαίθριας αναψυχής, άθλησης και πολιτιστικών – εκπαιδευτικών δρώμενων

Αστική κινητικότητα – λειτουργικότητα – ασφάλεια

Στην ενότητα αυτή συγκαταλέγονται προτάσεις, διακριτές μεταξύ τους, που όμως σχετίζονται με την ασφάλεια και την λειτουργικότητα της πόλης.

Τέτοιες είναι:

  • η αντιμετώπιση της ηχορύπανσης με εφαρμογή (έλεγχο) των επιτρεπτών ορίων εκπομπής, με εκστρατείες ευαισθητοποίησης αλλά και με κυκλοφοριακές παρεμβάσεις (μικρότερα όρια ταχύτητας, πεζοδρομήσεις)
  • προαγωγή της χρήσης ποδηλάτου με υποδομές και κυκλοφοριακές παρεμβάσεις (πεζοδρομήσεις, θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων σε σχολεία και δημόσια κτήρια), με δημιουργία υποστηρικτικών επιχειρήσεων αλλά και ενθάρρυνση υφιστάμενων επιχειρήσεων να γίνουν φιλικές στον ποδηλάτη, εδραίωση θεσμών ενθάρρυνσης στην χρήση ποδηλάτου και γενικότερα δημιουργία - προβολή δικτύου υποδομών, πρωτοβουλιών και επιχειρήσεων (οικοσυστήματος) περί του ποδηλάτου προς ντόπιο κοινό και επισκέπτες
  • αποκατάσταση της προσβασιμότητας πεζόδρομων, κτηρίων και υποδομών από άτομα με κινητικά προβλήματα και από γονείς με παιδικά καρότσια. Παρατηρείται η ακύρωση σχετικών προβλέψεων σε έργα υποδομής, λόγω λανθασμένων παρεμβάσεων σε τοποθέτηση στύλων σήμανσης, φωτισμού κλπ. Απαιτείται συντονισμός και σωστή επίβλεψη συνεργείων
  • η επαναχωροθέτηση (ή παύση) σειράς δραστηριοτήτων που είναι οχλούσες & επικίνδυνες για την πόλη. Τέτοιες είναι το εργοστάσιο της ΔΕΗ στα όρια την πόλης, η εκφόρτωση καυσίμων στο εμπορικό λιμάνι εντός πόλεως και το αμαξοστάσιο των Αστικών ΚΤΕΛ (αμαξοστάσιο, πλυντήριο αυτοκινήτων, συνεργείο συντήρησης, δεξαμενή καυσίμων,…)

Διαχείριση απορριμμάτων + ανακύκλωση + κυκλική οικονομία

Λιγότεροι όσοι εισηγούνται σχετικές προτάσεις, αλλά με ευρύτερη γκάμα προσέγγισης.

  • Η βελτιστοποίηση της απόδοσης του υφιστάμενου συστήματος ανακύκλωσης αποτελεί προφανής στόχος που όμως εν πολλοίς συνδέεται με την ευαισθητοποίηση (αναπτύσσεται στην παρακάτω σχετική ενότητα)
  • Αναβάθμιση των συστημάτων διαλογής και αξιοποίησης υλικών με την δημιουργία πράσινων γωνιών και πράσινων σημείων όπου πιο συστηματικά μπορεί να γίνει η διαλογή υλικών αλλά και πιθανή αξιοποίηση αντικειμένων που επιδέχονται συντήρηση – δεύτερη χρήση.
  • Οργάνωση θεσμού Repair cafes και bazaar για επισκευή και διάθεση μεταχειρισμένων αντικειμένων. Τα Repair cafes αποτελούν οργανωμένες συνάξεις μεταξύ ανθρώπων που έχουν αντικείμενα προς επισκευή και ανθρώπων με δεξιότητες επισκευής. Επισκευάζονται αντικείμενα αλλά μεταλαμπαδεύονται και δεξιότητες. Σκοπός η παράταση ζωής αντικειμένων που θα κατέληγαν στα σκουπίδια.
  • Εγκατάσταση δημόσιον βρυσών για το γέμισμα προσωπικών δοχείων με νερό. Είναι ένα απλό μέτρο που βρίσκει όλο και μεγαλύτερη εφαρμογή αλλού. Σκοπός ή παρότρυνση χρήσης επαναχρησιμοποιούμενου ατομικού δοχείου αντί του εμφιαλωμένου με το μπουκάλι μίας χρήσης. Μειώνεται ο όγκος απόρριψης πλαστικού και η περιβαλλοντικά παράλογη μεταφορά νερού από άλλες περιοχές της χώρας.
  • Αναζήτηση και προώθηση λύσεων για την αξιοποίηση ανακυκλώσιμων υλικών στο νησί. Η μεταφορά στην ενδοχώρα επιβαρύνει περιβαλλοντικά και δεν είναι οικονομικά βιώσιμη στις περισσότερες περιπτώσεις. Για την επίτευξη του στόχου αυτού θα απαιτηθεί καινοτομία και επιχειρηματικότητα στην κατεύθυνση της κυκλικής οικονομίας.
  • Ειδικά για τα οργανικά απόβλητα να επιταχυνθεί η εφαρμογή του καφέ κάδου για την διαλογή και αξιοποίηση των οργανικών. Πρέπει βέβαια να έχει διασφαλιστεί μια μεταβατική, έστω, λύση διαχείρισης μέχρι την λειτουργία της σχετικά προβλεπόμενης μονάδα βάσει του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων

Διαχείριση νερού

Υπάρχουν επιμέρους προτάσεις για το νερό.

  • Η τοποθέτηση δημόσιων βρυσών σε κεντρικά σημεία της πόλης έχει αναλυθεί. Θα μπορούσε να συνδυαστεί με την επαναλειτουργία παλιών πέτρινων κρηνών.
  • Αξιοποίηση των ομβρίων για την άρδευση μικρών κήπων. Θα άξιζε να εξεταστεί ευρύτερη εφαρμογή για το πράσινο της πόλης. Στο Τμήμα Περιβάλλοντος γίνεται έρευνα για την αξιοποίηση των γκρι νερών (χαμηλής επιβάρυνσης χρησιμοποιημένο νερό ή επεξεργασμένο λύμα) για άρδευση κήπων.
  • Ευαισθητοποίηση: αναπτύσσεται παρακάτω.

Λεσβιακός Ελαιώνας

Ο ελαιώνας είναι γενικώς γηρασμένος και αδυνατεί να δώσει ικανοποιητική πρόσοδο στους παραγωγούς. Οι ανεπαρκείς και κακώς κατανεμημένες βροχοπτώσεις των τελευταίων ετών ελλατώνουν κατακόρυφα την κερδοφορία των ξηρικών χωραφιών. Αν δε κάνουμε αποφασιστικές κινήσεις το μέλλον προδιαγράφεται ζοφερό.

Πρέπει να:

  1. Γίνει σχεδιασμός κοινών αρδευτικών δικτύων τα οποια θα τροφοδοτούνται από μικρούς και μεγαλύτερους ταμιευτήρες νερού καθώς και απο ορθά κατανεμημένες γεωτρήσεις. Απαραίτητη η εκπαίδευση της νέας γενιάς παραγωγών σχετικά με την χρήση του αρδευτικού νερού.
  2. Οπου θα υπάρχει αρδευτικό δίκτυο, να προχωρήσουμε σε εκρίζωση των ελαιόδεντρων και σε επαναφύτευση νέων στη θέση τους. Η διαδικασία να γίνει με σοβαρή και αυστηρή επίβλεψη.
  3. Αναδείξουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του εναπομείναντος "παραδοσιακού" ελαιώνα ωστε να επιτραπεί η διατήρηση του μέσω της επιτευξης υπεραξίας του καθώς και της σημαντικής κοινωνικής και περιβαλλοντικής συνεισφοράς του.
  4. Δημιουργία εδαφοβελτιωτικού υλικού / οργανικου λιπάσματος Στο νησί της εκτεταμένης ημισταβλιζόμενης κτηνοτροφίας, με αριθμό που ξεπερνά τα 400.000 αιγοπρόβατα είναι ανεπίτρεπτο να μην υπάρχει μια σοβαρή επιχείρηση που να εκμεταλλεύεται την ζωική κόπρο και τα παραπροϊόντα των βιομηχανικών σφαγείων. Προσέλκυση μεγαλοεπενδυτών για την δημιουργία ανάλογης εργοστασιακής επιχείρησης. Σκοπός η δημιουργία κατάλληλου εδαφοβελτιωτικού υλικού / οργανικου λιπάσματος με μαζική χρήση στα ελαιοκτήματα και όχι μόνο. Οικονομία κλίμακας με φιλοπεριβαλλοντικό προφίλ και υψηλή προσδοκώμενη κερδοφορία.

 

Περιβαλλοντική εκπαίδευση + ευαισθητοποίηση

Αποτελεί οριζόντια ενότητα που διατρέχει όλες τις παραπάνω. Αναδεικνύεται ως  εξαιρετικά κρίσιμη δεδομένου ότι γνωρίζουμε πια ότι υποδομές και θεσμικό πλαίσιο δεν αρκούν για την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων αν δεν υπάρχει Α) περιβαλλοντική συνείδηση πολιτικών και υπηρεσιακών παραγόντων και Β) ευαισθητοποίηση και συμμετοχή του κοινού. Επιμέρους προτάσεις:

  • Εκστρατείες εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης για επιμέρους θέματα (ανακύκλωση, χρήση νερού, πράσινο κλπ) σε επιμέρους ομάδες όμως: μαθητές, επιχειρήσεις, αγρότες κ.α
  • Ανάδειξη και προβολή φιλοπεριβαλλοντικών επιχειρήσεων
  • Βιωματικές πρακτικές εκπαίδευσης (σχολικοί κήποι, εργαστήρια δεξιοτήτων επισκευής κ.α)
  • Διοργάνωση εκδηλώσεων – θεσμών ευαισθητοποίησης (ποδηλατοπορείες, bazaar, κ.α.)

Σύνοψη συζήτησης - Διαπιστώσεις

  1. Από το φάσμα των προτάσεων γίνεται σαφές ότι οι παρεμβάσεις κλιμακώνονται ως προς το επίπεδο σχεδιασμού και το επίπεδο αρμοδιότητας κατά την εφαρμογή. Άλλα ξεκινούν από ζητήματα εθνικού σχεδιασμού (π.χ. λειτουργία εργοστασίου ΔΕΗ και διασύνδεση με δίκτυο ηπειρωτικής χώρας). Άλλα σχετίζονται με υπεροπτικό σχεδιασμό και πλαίσια χρηματοδότησης με κύριο αρμόδιο φορέα την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Άλλα αφορούν στο επίπεδο του Δήμου και σχετίζονται με προτεραιότητες σχεδιασμού, με την υλοποίηση υποδομών αλλά και με την διαχείριση – συντήρηση συστημάτων παροχής υπηρεσιών (πράσινο, καθαριότητα-απόβλητα, λειτουργικότητα της πόλης). Επίσης διαφοροποιούνται ως προς την φύση τους καθώς δεν αφορούν μόνο έργα υποδομής αλλά και παρεμβάσεις οργάνωσης υπηρεσιών, εκπαίδευσης και συμμόρφωσης του κοινού κ.α.
  2. Μεγάλο μέρος της συζήτησης κατά την αναζήτηση προτάσεων δαπανήθηκε σε διαπιστώσεις προβλημάτων της πόλης και κυρίως στην αναζήτηση των αιτιών που τα προκαλούν. Οι ευθύνες φαίνεται να αποδίδονται σε όλες τις συνιστώσες της πόλης. Τοπικοί άχρονες, αρμόδιες υπηρεσίες αλλά και Δημότες φέρουν όλες μερίδιο ευθύνης. Σειρά έργων με θετικό πρόσημο έχουν απαξιωθεί από την ίδια την πόλη (ενδεικτικά: ανάπλαση - πεζοδρόμηση Ερμού γύρω στο 2000, πρόσφατη ανάπλαση στα Τσαμάκια). Ως συζήτηση μεταξύ ατόμων που συνδέονται με την κοινωνία των πολιτών, τέθηκε έντονα και το ερώτημα του ρόλου που μπορούν να παίξουν οι πρωτοβουλίες πολιτών με ενδεχόμενη στήριξή τους. Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση αποτελούν γενικά το μέσο καλλιέργειας μιας περισσότερο βιώσιμης πόλης. Ειδικότερα όμως προτάθηκε, σε κάθε μεγάλη παρέμβαση μέσω ΕΣΠΑ, να προβλέπεται ειδικό κονδύλι για την «επικοινωνία» της παρέμβασης. Όχι με σκοπό την απλή δημοσιότητα του έργου αλλά με σκοπό να συνδεθεί με το κοινό και να αποκτήσει φίλους – συμμάχους στην κοινωνία και στις αρμόδιες αρχές.
  3. Οι παρεμβάσεις πρέπει να σχεδιάζονται με ολοκληρωμένο χαρακτήρα, άρα, στοιχεία που θα μπορούσαν να συνθέσουν προγράμματα δράσης με σχετική χρηματοδότηση:
    1. Κήποι σε σχολεία προϋποθέτουν μια μίνιμουμ στήριξη του Δήμου, ένα σχέδιο εφαρμογής (manual) προς την σχολική κοινότητα και έναν παράλληλο εκπαιδευτικό οδηγό – υλικό για τους εκπαιδευτικούς.
    2. Οι λαχανόκηποι και τα πάρκα τσέπης μετά τα έργα διαμόρφωσης και άρδευσης προϋποθέσουν την οργάνωση ομάδων αξιοποίησης και «περιφρούρησης». Την ενθάρρυνση δραστηριοτήτων κοινωνικού – πολιτιστικού χαρακτήρα και οργάνωση δράσεων για το περιβάλλον.
    3. Τα πράσινα σημεία και οι πράσινες γωνιές αν απλά κατασκευαστούν και αφεθούν στην τύχη τους, δεν θα αποδώσουν τα αναμενόμενα. Θα απαιτηθούν διαρκή προγράμματα του Δήμου. Από απλή ενημέρωση μέχρι εκδηλώσεις ενεργοποίησης του κοινού. Θεσμοί όπως Repair cafes και bazaar θα χρειαστούν χώρους φιλοξενίας αλλά κυρίως ομάδες ενεργών πολιτών για να τα οργανώσουν.
    4. Το ποδηλατικό οικοσύστημα είναι ήδη ενεργό ως προς τις ομάδες πολιτών. Θα χρειαστούν κάποιες υποδομές ή/και κυκλοφοριακές παρεμβάσεις. Κρίσιμη όμως θα είναι η συμμόρφωση και προσαρμογή της πόλης συνολικά σε ένα τέτοιο σχέδιο. Άρα θα απαιτηθούν κανόνες και κυρίως μηχανισμός διάδοσης και επιτήρησης των κανόνων αυτών.

 

Προτάσεις-Πολιτισμός

α) Όραμα

Είναι σημαντικό να εμπνεόμαστε όλο και περισσότεροι από ένα ευρύ αλλά δυνατό όραμα και με βάση αυτό να αναπτύσσουμε τη στρατηγική μας και προγραμματίζουμε έργα και δράσεις. Ευτυχώς η Μυτιλήνη (και σαν πόλη και σαν νησί) άργησε να αναπτυχθεί και έχει κρατήσει αρκετά στοιχεία παράδοσης και αυθεντικότητας ενώ ταυτόχρονα έζησε και εποχές μεγάλης ανάπτυξης και διασύνδεσης της οικονομίας της και με τα Μικρασιατικά παράλια και με την Ευρώπη χάρις τις εξαγωγες ελαιολάδου, σαπουνιού κλπ.

Ένα τέτοιο όραμα ανάπτυξης με σεβασμό στην ταυτότητά μας θα μπορούσε να συμπυκνωθεί κάτω από το σλόγκαν: “Πόλη για τους Πολίτες” ή αν θα θέλαμε να το εξειδικεύσουμε  θα μπορούσε να είναι “Μυτιλήνη: Αυθεντική και Κοσμοπολίτισσα”

 

β) Συντονισμός δράσεων επόμενης χρονιάς

Κάθε χρόνο βλέπουμε να υλοποιούνται στην πόλη μας από σχεδόν όλους τους φορείς, πολλές εκδηλώσεις (αναπτυξιακές, πολιτιστικές, κοινωνικές). Είναι όμως μεταξύ τους ασύνδετες, ασυντόνιστες και κατά κανόνα προγραμματίζονται 1-2 μήνες πριν.

Θα βοηθούσε τα μέγιστα ένας συντονισμός τόσο μεταξύ των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα όσο και μεταξύ των φορέων της κοινωνίας των πολιτών , που θα ξεκινούσε τουλάχιστον 3 μήνες πριν την έναρξη της νέας χρονιάς. Κάθε έτος (μετά από διαβούλευση) θα ήταν αφιερωμένο σε κάτι χαρακτηριστικό (πχ έτος Ελύτη, Ναυτικής Παράδοσης, Νέων Δημιουργών, Χειροτεχνίας κλπ), με ανάλογες εκδηλώσεις από όλους. Το Πρόγραμμα θα γνωστοποιείται έγκαιρα σε Έλληνες και ξένους (ΜΜΕ, επαγγελματίες τουρισμού κλπ) ώστε να ξέρουν νωρίς και να προγραμματίσουν τις επισκέψεις τους στην πόλη.

(αυτή η δράση πάει και στην Οικονομία)

 

  1. Πολιτισμός και παιδί (σχολείο, μουσεία, εκδηλώσεις κ.λ.π.)

Ο πολιτισμός ξεκινά από την εκπαίδευση. Πρέπει από τις πρώτες βαθμίδες ο πολίτης να εκπαιδεύεται στην συμβίωση με τον άλλον. Στην καλαισθησία, στον σεβασμό προς τον συμπολίτη του, στην αγάπη του για το περιβάλλον. Η πόλη μας είναι μια ευλογημένη πόλη σε φυσική ομορφιά και μνημεία. Πρέπει τα παιδιά να έλθουν σε επαφή με την πόλη, να την αγαπήσουν και να την προστατεύουν. Προτείνουμε μία φορά την εβδομάδα, μία τάξη ενός σχολείου να επισκέπτεται ένα από τα μουσεία μας με δαπάνη του Δήμου, όπως επίσης να παρακολουθούν θεατρικές παραστάσεις όποτε είναι δυνατόν. Επιπλέον, η ΘΕΣΙΣ διατίθεται για θεατρική επιμόρφωση παιδιών σε συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων. Θέσπιση ετήσιου θεατρικού διαγωνισμού των σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων, όλου του νησιού.

  1. Πολιτισμός και πολίτες (ευγένεια, σεβασμός, χαμόγελο, φιλοξενία, μουσεία, δωρεάν εισιτήρια για εκδηλώσεις κ.λ.π.)

Η πόλη μας χαρακτηρίζεται (κυρίως από τους επισκέπτες της) σαν αφιλόξενη, αγενής, ανοργάνωτη και θορυβώδης. Αυτό μπορεί να αλλάξει με έξυπνη καμπάνια από την πλευρά του Δήμου, με ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σπότ, αφίσες, εκδηλώσεις κ.λ.π. Θα μπορούσε ο Δήμος να διαθέτει δωρεάν εισιτήρια για πολιτιστικές εκδηλώσεις σε οικονομικά αδυνατούντες πολίτες. Επίσης δωρεάν επισκέψεις και ξεναγήσεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς τόπους, ούτως ώστε οι πολίτες να συνδεθούν με το παρελθόν τους και να αποκτήσουν «πολιτιστική ταυτότητα».

Υποδομές

    1. Στέγαση πολιτιστικών ομάδων της πόλης

Ένα κτήριο διαμορφωμένο με μικρά γραφεία για την στέγαση των συλλόγων της πόλης και ίσως ένα χώρο για τις εκδηλώσεις τους. Επίσης ο χώρος θα μπορεί να χρησιμοποιείται κι ως η «γραφειοκρατική» έδρα που απαιτείται για προς ίδρυση ή και μετά την ίδρυση των Συλλόγων.

 

    1. Μουσεία (Να γίνουν πιο ενεργά τα μουσεία Τεριαντ, Θεοφίλου, Βυζαντινό)

Τα μουσεία της πόλης μας είναι πολλά και αξιόλογα. Το δε Μουσείο Τεριάντ είναι και μοναδικό στον Ελλαδικό χώρο. Αυτά πρέπει να γίνουν το καύχημά μας και οι πρεσβευτές του νησιού μας. Ο Δήμος πρέπει να τα αγκαλιάσει, να τα εντάξει στην καθημερινότητά μας και να γίνουν πόλοι έλξης, συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών.

    1. Δημοτικό Θέατρο (Να γίνει ανεξάρτητος και αυτοδύναμος οργανισμός)

Το Δημοτικό μας Θέατρο, ένα από τα πιο όμορφα θέατρα στην Ελλάδα, πρέπει να λειτουργεί σαν βασικό κύτταρο του πολιτισμού στην πόλη. Όμως πρέπει να φιλοξενεί μόνο παραστατικές τέχνες και όχι οποιαδήποτε συνάντηση πολιτών, είτε αυτό είναι διάλεξη, είτε πολιτική συγκέντρωση. Τα θέατρα είναι ναοί της τέχνης. Για να λειτουργήσει σωστά, πρέπει να αποκτήσει ένα αυτόνομο και αυτοδύναμο οργανισμό, επιδοτούμενο από τον Δήμο (όπως γίνεται και τώρα), με δικούς του αποκλειστικά υπαλλήλους (τεχνικούς και διοικητικούς). Προτείνουμε η διαχείρισή του να γίνεται από Διοικητικό Συμβούλιο που να απαρτίζεται από μόνιμο υπάλληλο του Δήμου, καλλιτεχνικό διευθυντή και μέλη από τις τοπικές πολιτιστικές ομάδες. Ο χώρος του Δημοτικού Θεάτρου χρειάζεται ανακαίνιση όσον αφορά τα καθίσματα και την σκηνή.

    1. Θερινό Δημοτικό Θέατρο (Νταμάρι ή άλλο κατάλληλο μέρος)

Το Θερινό Θέατρο στην Τάφρο του Κάστρου Μυτιλήνης, δεν είναι το πλέον κατάλληλο για παραστατικές τέχνες. Υπάρχει πάντα το πρόβλημα των καιρικών συνθηκών και της ηχητικής του. Στον ευρύτερο χώρο της πόλης υπάρχουν χώροι που θα μπορούσαν να γίνουν το Θερινό Δημοτικό Θέατρο. Ένα νταμάρι ή γιατί όχι και η νότια παρυφή του Κάστρου Μυτιλήνης (στο δασάκι στα Τσαμάκια) θα μπορούσε να γίνει ένας αξιοπρεπής χώρος εκδηλώσεων (προβλέποντας πάντα την προστασία του από τις καιρικές συνθήκες και την προσβασιμότητά του).

    1. Αναβάθμιση των υπαρχόντων Πολιτιστικών Χώρων (ΦΟΜ, Άστεγοι, Θεατρικό Εργαστήρι)

Να αναβαθμιστούν οι υπάρχοντες χώροι εκδηλώσεων με την οικονομική βοήθεια του Δήμου και να αποφορτίσουν τις εκδηλώσεις μικρού βεληνεκούς από το Δημοτικό Θέατρο.

    1. Το Κολυμβητήριο στο λιμάνι (Να γίνει χώρος εκδηλώσεων ή ΚΤΕΛ)

Το παλιό Κολυμβητήριο στο Λιμάνι Μυτιλήνης θα μπορούσε (εφ’ όσον κριθεί κατάλληλο) να γίνει χώρος εκδηλώσεων μιας και διαθέτει πολύ μεγάλο χώρο και πάρκινγκ.

    1. Οι Αποθήκες της Ε.Γ.Σ.Λ. στο Λιμάνι (Χώρος εκδηλώσεων)

Οι Αποθήκες της Ε.Γ.Σ.Λ. στο Λιμάνι Μυτιλήνης είναι ένα ερείπιο που θα μπορούσε κι αυτό να μετατραπεί σε χώρο εκδηλώσεων για τους λόγους που ισχύουν και για το Κολυμβητήριο.

  1. Ανάδειξη της καλλιτεχνικής κληρονομιάς

Ανάδειξη της καλλιτεχνικής κληρονομιάς, μέσω της προβολής των ερασιτεχνικών ομάδων και σε συνδυασμό με δράσεις που θα σχετίζονται με ήθη, έθιμα, παραδοσιακά επαγγέλματα π.χ. κεραμική, κ.λπ..

  1. Δράσεις πολιτισμού:
    1. Σαπφώ (Φεστιβάλ Ποίησης και Παραστατικών Τεχνών χορός, μουσική, κ.λ.π.)

Η Λέσβος διαθέτει ένα λαμπρό brand για την προβολή της ως νησί με ιδιαίτερη πολιτιστική ταυτότητα. Την ποιήτρια Σαπφώ, που σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, λειτουργούσε σχολείο για τις νεαρές κοπέλες. Στο σχολείο της διδάσκοντας, ποίηση, μουσική, χορό κ.ά. Θα μπορούσε να γίνεται ένα ετήσιο φεστιβάλ παραστατικών τεχνών (στα πρότυπα του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας) με πολύ σοβαρή οργάνωση και εγκυρότητα, όπου καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο θα έρχονται καλοκαίρι και θα δίνουν μοναδικές παραστάσεις εμπνευσμένες από την μεγάλη ποιήτρια.

Η «ΘΕΣΙΣ» προτείνει την ίδρυση ενός Φεστιβάλ Ποίησης και Παραστατικών Τεχνών (χορός, μουσική, θέατρο κ.λπ.) με θέμα πρεσβευτές της τέχνης από το νησί. Θέσπιση ετήσιων Παλλεσβιακών ή και Πανελλήνιων εικαστικών διαγωνισμών και διαγωνισμών συγγραφής, με θεματολογία βγαλμένη μέσα από την ιστορία του νησιού, τις παραδόσεις, τις εμβληματικές του προσωπικότητες, κοκ. Έκδοση των βραβευμένων ιστοριών και έκθεση των εικαστικών έργων σε γκαλερί μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.

    1. Βυζαντινοί vs Γενουάτες

Η κεντρική ιδέα είναι να δημιουργήσουμε μια ξεχωριστή εκδήλωση -κράχτη που θα είναι πόλος έλξης για Έλληνες και ξένες επισκέπτες, γύρω από διαμάχη Βυζαντινών- Γενουατών, Δύσης-Ανατολής. Και καθώς το νησί μας βιώνουμε τα τελευταία λόγω των 2 Δήμων έναν τεχνητό εν πολλοίς διαχωρισμό, θα μπορούσε (ως παρωδία)  πχ τον ρόλο των Βυζαντινών να παίζουν οι Μυτιληνιοί και των Γενουατών ο Δήμος Δυτικής Λέσβου. Οι εκδηλώσεις αρχίζουν κάθε χρονιά στις Απόκριες και κλιμακώνονται σε διάφορα επεισόδια μέσα στη χρονιά.

    1. Πολιτιστικές διαδρομές

Η Μυτιλήνη, μια από τις αρχαιότερες πόλεις της Ευρώπης, έχει το προνόμιο να διαθέτει πολλά ιστορικά και καλλιτεχνικά μνημεία. Παραθέτουμε κάποιες προτάσεις μας:

1. Προστασία και καθαριότητα των αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων και μνημείων.

2. Μικρές περιπατητικές διαδρομές στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή, με σκοπό την ανάδειξη των αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων σε συνδυασμό με τα ευρήματα που βρίσκονται στα μουσεία.

3. Ανάδειξη της καλλιτεχνικής κληρονομιάς, μέσω της προβολής των ερασιτεχνικών ομάδων και σε συνδυασμό με δράσεις που θα σχετίζονται με ήθη, έθιμα, παραδοσιακά επαγγέλματα κ.λ.π.

    1. Γενικές Προτάσεις

1.         Σε συνεργασία με τη Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης ανάδειξη σημείων πολιτιστικού/περιβαλλοντικού/κοκ ενδιαφέροντος με ταυτόχρονη χρήση pins στα sites και ΜΚΔ του Δήμου και των εμπλεκόμενων φορέων.

2.         Διαδρομές εντός πόλεως - νερού, νεοκλασσικών, αρχαιολογικές, κτλ - με κατάλληλες σημάνσεις σε συνεργασία με πιστοποιημένους ξεναγούς.

3.         Επιχορήγηση σελίδων σε ΜΚΔ με ικανό αριθμό μελών, που προωθούν το νησί πχ. Lesvos Nature and Landscapes, για προώθησή τους εντός και εκτός Ελλάδας.

4.         Θέσπιση ετήσιων Παλλεσβιακών ή και Πανελλήνιων εικαστικών διαγωνισμών και διαγωνισμών συγγραφής, με θεματολογία βγαλμένη μέσα από την ιστορία του νησιού, τις παραδόσεις, τις εμβληματικές του προσωπικότητες, κοκ. Έκδοση των βραβευμένων ιστοριών και έκθεση των εικαστικών έργων σε γκαλερί μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.

5.         Θέσπιση ετήσιου θεατρικού διαγωνισμού των σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων, όλου του νησιού.

6.         Σπονσαρισμα των αθλητών και των ομάδων του νησιού που κάνουν πρωταθλητισμό σε Πανελλαδικό/Παγκόσμιο επίπεδο (αγορά εξοπλισμού, έξοδα μετακινήσεων, κτλ) και αναγνώρισή τους ως πρεσβευτές του νησιού σε Ελλάδα και εξωτερικό.

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ-ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

 

Όραμα

Είναι σημαντικό να εμπνεόμαστε όλο και περισσότεροι από ένα ευρύ αλλά δυνατό όραμα και με βάση αυτό να αναπτύσσουμε τη στρατηγική μας και προγραμματίζουμε έργα και δράσεις. Ευτυχώς η Μυτιλήνη (και σαν πόλη και σαν νησί) άργησε να αναπτυχθεί και έχει κρατήσει αρκετά στοιχεία παράδοσης και αυθεντικότητας ενώ ταυτόχρονα έζησε και εποχές μεγάλης ανάπτυξης και διασύνδεσης της οικονομίας της και με τα Μικρασιατικά παράλια και με την Ευρώπη χάρις τις εξαγωγες ελαιολάδου, σαπουνιού κλπ.

Ένα τέτοιο όραμα ανάπτυξης με σεβασμό στην ταυτότητά μας θα μπορούσε να συμπυκνωθεί κάτω από το σλόγκαν: “Πόλη για τους Πολίτες” ή αν θα θέλαμε να το εξειδικεύσουμε  θα μπορούσε να είναι “Μυτιλήνη: Αυθεντική και Κοσμοπολίτισσα

Τουρισμός & Επισκεψιμότητα

  1. Συντονισμός δράσεων επόμενης χρονιάς: Κάθε χρόνο βλέπουμε να υλοποιούνται στην πόλη μας πολλές εκδηλώσεις (αναπτυξιακές, πολιτιστικές, κοινωνικές). Είναι όμως μεταξύ τους ασύνδετες, ασυντόνιστες και κατά κανόνα προγραμματίζονται 1-2 μήνες πριν. Θα βοηθούσε τα μέγιστα ένας συντονισμός τόσο μεταξύ των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα όσο και μεταξύ των φορέων της κοινωνίας των πολιτών , που θα ξεκινούσε τουλάχιστον 3 μήνες πριν την έναρξη της νέας χρονιάς. Κάθε φορά (μετά από διαβούλευση) θα ήταν αφιερωμένος σε κάτι χαρακτηριστικό (πχ έτος Ελύτη, Ναυτικής Παράδοσης, Νέων Δημιουργών, Χειροτεχνίας κλπ), με ανάλογες εκδηλώσεις από όλους. Το Πρόγραμμα θα γνωστοποιείται έγκαιρα σε Έλληνες και ξένους (ΜΜΕ, επαγγελματίες τουρισμού κλπ) ώστε να ξέρουν νωρίς και να προγραμματίσουν τις επισκέψεις τους στην πόλη.
  2. Γραφεία τουριστικών πληροφοριών
    1. Να δημιουργηθούν σε 2 τουλάχιστον σημεία της πόλης με συνεχές ωράριο λειτουργίας ή ακόμα καλύτερα, με Διαδραστικά μέσα, καθώς και δημιουργία ενημερωτικού υλικού (έντυπα, ΜΚΔ κλπ).
    2. Το Γραφείο Τουρισμού θα ενημερώνει τους επιχειρηματίες της πόλης αλλά και του νησιού γενικά για τα γκρουπάκια που έρχονται και πόσα άτομα περιλαμβάνουν, ώστε να επεκτείνουν τα καταστήματα το ωράριό τους αναλόγως
  3. Δημιουργία επίσημου τουριστικού οδηγού για τη Λέσβο (που να ενημερώνεται τακτικά)με πρωτότυπο Οπτικοακουστικό υλικό για κάθε μέρος της Λέσβου.
    1. Ιστοσελίδα επίσημη που θα οργανώνει το Γραφείο Τουρισμού, το οποίο, με βάση το μήνα και την εποχή, θα παρουσιάζει τις επιλογές που έχει κάποιος επισκέπτης στη Λέσβο. π.χ. Νοέμβριος - ζήσε την εμπειρία του λιομαζώματος / εμπειρία 8ης Νοεμβρίου Απελευθέρωσης του νησιού + προτάσεις για εξορμήσεις π.χ. Αγιάσος ή αντίστοιχα για Φλεβάρη- Μάρτη, Αγιασιώτικο καρναβάλι ή καρναβάλι Μεσοτόπου σε συνδυασμό με κάτι άλλο. (ίσως δυτική Λέσβος, Γεωπάρκο και Μουσείο Φυσικής Ιστορίας).  Έτσι το νησί θα έχει προτάσεις για εξορμήσεις καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο για το καλοκαίρι.
    2. Γίνονται εξαιρετικές δράσεις Γαστρονομίας στο νησί που αξίζουν να αναδειχθούν και ν α αναπτυχθούν όπως το το Lesvos Food Fest και οι σχετικές εκδηλώσεις του φορέα Ελαίας Νήσος
    3. Ως brand names του νησιού μπορούν να χρησιμοποιηθούν ο Ελύτης, ο Μυριβήλης, ο Θεόφιλος, η Σαπφώ, ο Βενέζης και να υπάρχουν προϊόντα/ σουβενίρ με αυτούς. Επίσης, θα μπορούσε το όνομά τους να τιτλοφορεί εμπειρίες περιπάτων π.χ. Ο περίπατος του Ελύτη, Στην γη του Βενέζη κτλ.
    4. Να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάδειξη των εξαιρετικών Μουσείων που έχει η Μυτιλήνη και το νησί.
    5. Ελαιοτουρισμός: Στην Ιστοσελίδα ξεχωριστός τομέας για ελαιοτουρισμό, όπου θα μπορεί να κλείσει ο καθένας ραντεβού (ως ιδιώτης ή ομαδικά) και να επισκεφθούν το ελαιουργείο της επιλογής τους- η επίσκεψη μπορεί να περιλαμβάνει ξενάγηση, γευσιγνωσία προϊόντων με βάση το ελαιόλαδο ή τοπικές συνταγές με ντόπια προϊόντα καθώς και ελαιοθεραπεία. Ξεχωριστό τμήμα στην ιστοσελίδα με τους ελαιοπαραγωγούς του νησιού
  4. Υποστήριξη επιχειρηματικών σχέσεων και συνεργασιών, μεταξύ τουριστικών και αγροτικών επιχειρήσεων, ξενοδοχείων, εστιατορίων κ.λ.π., με σκοπό την επαφή του επισκέπτη με την κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου και παράλληλα την προβολή της πολιτιστικής, ιστορικής, γαστρονομικής κ.λ.π., κληρονομιάς του τόπου μας.
  5. Εναλλακτικός Τουρισμός: το νησί έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης εναλλακτικού τουρισμού και είναι κάτι που συνάδει με τον γενικότερο στόχο που θέλουμε μιας ήπιας ανάπτυξης που σέβεται την παράδοση και τη φύση του νησιού. Υπάρχουν ενεργοί σύλλογοι αλλά και αξιόλογες ιδιωτικές πρωτοβουλίες  (ποδήλατο, υποβρύχιες καταδύσεις, ιστιοπλοΐα, ανάβαση, περιπατητικές διαδρομές, κλπ) που αξίζει να ενισχυθούν και υπάρξουν οι απαραίτητες συνέργειες
  6. Aegean Innovation Days. Διοργάνωση 3ημέρου καινοτομίας τέλη Σεπτεμβρίου, με εστίαση στην επιχειρηματικότητα. Στόχοι:
    1. ενδυνάμωση της εξωστρέφειας και της καινοτομίας των τοπικών επιχειρήσεων Να γίνει δικτύωση και ει δυνατόν εμπορικές συμφωνίες. Ενδυνάμωση των σχέσεων με τα άλλα νησιά αλλά και την υπόλοιπη χώρα
    2. Να μπολιαστουν οι επιχειρήσεις με νέες καινοτόμες ιδέες και πρακτικές
    3. Να προωθηθεί θετικά σε όλα τα στρώματα του πληθυσμού η έννοια του επιχειρείν (ιδιαίτερα οι φοιτητές, οι νέοι, οι άνεργοι)
    4. Να υπάρξει θετική δημοσιότητα για το νησί και βελτίωση του brand του νησιού. Να αποτελέσει πόλο έλξης για επισκέπτες (και μάλιστα προς το τέλος της σεζόν) και να υπάρξει ενίσχυση της τοπικής αγοράς
    5. Ύφος: να συνάδει με την καινοτομία, να μην είναι μια βαρετή , γραφειοκρατική εκδήλωση, που δεν θα αγγίζει τον κόσμο. Εστίαση: θα αλλάζει κάθε χρόνο. Μπορεί να είναι θεματική (πχ Τουρισμός και Περιβάλλον) και να υπάρχει τιμώμενη Περιφέρεια ή Νομός (πχ Κεντρική Μακεδονία φέτος)

Εκπαίδευση

  1. Πλάνο δεκαετίας για σεμινάρια σε σχολεία της Λέσβου όπου εναλλάξ σύμβουλοι επιχειρήσεων, γεωπόνοι- ελαιοπαραγωγοί, βιομήχανοι ποτοποιΪας και γενικά επαγγελματίες του κλάδου του τουρισμού και των επιχειρήσεων θα ενημερώνουν - δίνουν ερεθίσματα στα παιδιά για το επιχειρείν
  2. Σεμινάρια «κουλτούρας»- επιχειρείν για τους καταστηματάρχες της Αγοράς έτσι ώστε να επενδύσουν περισσότερα στα μαγαζιά τους, να φροντίζουν για τον εξωραΪσμό τους, customer services
  3. Εκπαίδευση ελαιοπαραγωγών, ώστε να αντιμετωπίζουν την ελιά και ως τουριστικό προϊόν
  4. Διοργάνωση σεμιναρίων για τη δημιουργία ιστοσελίδων και e-shop για όλους τους επαγγελματίες.

Αγορά Μυτιλήνης

 

  1. Συνολική Αναμόρφωση Αγοράς:
    1. Ενιαίος φωτισμός/ Ενίσχυση φωτισμού, Αρκετά παγκάκια , Καλάθια απορριμμάτων ανά 50- 100 μ., Περισσότερο πράσινο και λουλούδια
    2. Αναμόρφωση προσόψεων ιστορικών κτιρίων - και θα μπορουσε έξω από κάθε ιστορικό κτίριο π.χ. «Πανελλήνιον» να υπάρχει μια φωτογραφία με το πώς ήταν παλιά
  2. Δημιουργία Κλειστής Αγοράς ( όπως π.χ. βλ. Αγορά Μοδιάνο Θεσσαλονίκη) με ντόπια προϊόντα αλλά και ο κάθε καταστηματάρχης μπορεί να διατηρεί δικό του υποκατάστημα (ή ενώσεις παραγωγών πχ ποτοπαραγωγοί κλπ. . Σαν χώρος θα μπορούσε να είναι πχ κάπου Επάνω Σκάλα (γειτνίαση με τα εκεί καταστήματα εστίασης).
  3. Δημιουργία Δημοτικής (ή Ιδιωτικής) Επιχείρησης Προώθησης Λεσβιακών Προϊόντων:
    1. Η εταιρεία θα ψάξει να βρει τοπικούς παραγωγούς, που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν. Θα προωθεί τα προϊόντα τους μέσω online shop, όπου ο κάθε παραγωγός θα έχει δική του επιμέρους σελίδα, οι πωλήσεις όμως θα γίνονται μέσω της κεντρικής σελίδας της Επιχείρησης. Επίσης θα προωθούν τα προϊόντα μέσα από τις τρεις βασικές εκθέσεις του εξωτερικού.
    2. Η καινοτομία σε αυτήν την Επιχείρηση θα είναι ότι τα προϊόντα δε θα αγοράζονται από τη Επιχείρηση με σκοπό τη μεταπώληση.
    3. Η Επιχείρηση θα βρίσκει αγοραστές μέσα από προωθητικές ενέργειες αλλά οι παραγγελίες θα μεταβιβάζονται άμεσα στον εκάστοτε παραγωγό ενώ η Επιχείρηση θα εισπράττει προμήθεια.
    4. Αυτό έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα:
      • Τα προϊόντα θα πωλούνται στον τελικό αγοραστή με μια προσαύξηση 10% όση δηλαδή θα είναι η προμήθεια.
      • Σε περίπτωση που η εταιρεία ήταν υποχρεωμένη να αγοράζει το προϊόν προς μεταπώληση, η προσαύξηση θα ήταν γύρω στο 50%, εφόσον η εταιρεία θα έπρεπε να τιμολογήσει το ρίσκο που αναλαμβάνει ενώ θα έπρεπε να διατηρεί και αποθήκη με προσωπικό.
  1. Πρόνοια ώστε το Έργο "Λειτουργία Υποδομών Υποστήριξης Επιχειρηματικότητας του Επιμελητηρίου Λέσβου" να ενισχύσει ουσιαστικά την επιχειρηματικότητα και μάλιστα την καινοτόμο. Οι υποδομές (business center, co working space & incubator). θα είναι έτοιμες μέσα στο Μάιο του 2023 και η Θερμοκοιτίδα θα μπορεί να φιλοξενήσει 5-6 start ups.

Ιστορικό Κέντρο- Αστικός Ιστός γενικά

  1. Επαρκής Δημοτική Αστυνομία για παράνομο πάρκινγκ και για τήρηση των πεζόδρομων
  2. Να μην επιτρέπεται το παρκάρισμα στο ιστορικό κέντρο (ξεχωριστό πάρκινγκ για μηχανάκια)Να περιφρουρηθεί με κάμερες παράλληλα η απαγόρευση διέλευσης όλων των τροχοφόρων από τον πεζόδρομο ....πλην των μονίμων κατοίκων του ιστορικού κέντρου.
  3. Δημιουργία πάρκινγκ και στην Επάνω Σκάλα ή τη ΔΕΗ από όπου θα ξεκινάει μίνι βαν (αστική γραμμή) που να περνάει από το Κάστρο και να καταλήγει στην αγορά, έτσι ώστε να μειωθούν τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια στο κέντρο. Το αστικό αυτό θα έχει συχνά δρομολόγια όσο λειτουργεί η αγορά
  4. Οθόνες (διαδραστικές) με πληροφορίες σε 2-3 κεντρικά σημεία της πόλης όπου ο επισκέπτης θα ενημερώνεται για τα αξιοθέατα και πού μπορεί να πάει στην πόλη όπως επίσης και για τα events που «τρέχουν» καθημερινά
  5. Στις Βρύσες/ κρήνες την πόλης μπορεί να τρέχει πόσιμο νερό– έτσι η αρχαιολογία έρχεται κοντά στον ντόπιο και τον επισκέπτη
  6. Ευανάγνωστες πινακίδες με σύντομη περιγραφή για ΚΑΘΕ μνημείο/ αξιοθέατο
  7. Ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια σε κεντρικά σημεία
  8. Συνεδριακό Κέντρο – το Δημοτικό Θέατρο θα αποτελεί χώρος αποκλειστικά για πολιτιστικά δρώμενα
  9. Ανάδειξη της περιοχής από το λιμάνι προς Δικαστήρια (Κουλμπάρα) σε κάτι ανάλογο με την Πλάκα της Αθήνας.

Λοιπές Υποδομές

 

  1. Μετατροπή του εσωτερικού λιμένα σε Μαρίνα. Όλα τα λοιπά σκάφη (Λιμενικό, Πολεμικό, Αλιευτικά, Ρυμουλκό να απομακρυνθούν στο νέο λιμάνι που θα φτιαχτεί στον Καρα-τεπε.
  2. Μεταφορά των υπεραστικών ΚΤΕΛ Να φύγουν από τον χώρο που βρίσκονται. Πιθανή μεταφορά στο χώρο του παλαιού Κολυμβητηρίου
  3. Χρήση μικρών λεωφορείων -Ποδηλατόδρομοι Για τις μετακινήσεις μέσα στην πόλη και για όσους έχουν ανάγκη. Περιορισμοί στην κίνηση των αυτοκινήτων, νέοι ποδηλατόδρομοι
  4. Μεταφόρτωση καυσίμων Απαράδεκτη και επικίνδυνη η μεταφόρτωση να γίνεται μέσα στην πόλη δίπλα στο πάρκινγκ. Μεταφορά εκτός αστικού Ιστού
  5. Πάρκινγκ Αεροδρομίου Απαραίτητες οι επιπλέον θέσεις παρκαρίσματος πλησίον αεροδρομίου για να σταματήσει η ταλαιπωρία των ταξιδιωτών
  6. Η πόλη να αποκτήσει παραλία για μπάνιο. Κάτι το οποίο έχουν πολλές άλλες παραθαλάσσιες πόλης της Ελλάδος.Η ακτή Τσαμάκια, πρέπει και μπορεί να βελτιωθεί μέσω της ένταξής της σε πρόγραμμα. Και για την παραλία αλλά και το βυθό αυτής. Υπάρχουν τα τεχνικά μέσα σήμερα, να δημιουργήσεις παραλία φιλική προς τον κολυμβητή. Αυτό θα συμβάλλει στο να έχει ο επισκέπτης της πόλης μας το κίνητρο να μείνει περισσότερες ώρες της ημέρας εντός της πόλη μας.
  7. Ενεργειακή / «Πράσινη» Επιχειρηματικότητα Ενεργειακές κοινότητες με στόχο την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που δίνει το νομικό πλαίσιο ώστε να έχουμε φθηνότερη ενέργεια από εναλλακτικές πηγές
  8. Πίεση για εφαρμογή οπωσδήποτε έως το 2031 της ηλεκτρικής υποβρύχιας διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, το οριστικό κλείσιμο της ΔΕΗ και την ουσιαστική αναβάθμιση της περιοχής

 

ΠΡΟΤΆΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ηλικιωμένοι

Ένταξη των ηλικιωμένων στην κοινότητα που θα εκπαιδεύονται και θα επισκέπτονται:

  • νηπιαγωγεία, σχολεία (υπάρχουν επιτυχημένα Προγράμματα στο εξωτερικό)
  • δομές ανθρώπων με ψυχικές δυσκολίες και θα τους βοηθούν
  • θα κάνουν σεμινάρια στις νεότερες γενιές μεταφέροντας την εμπειρία και τη τεχνογνωσία τους

Η άνοια των ηλικιωμένων μαστίζει όλο και περισσότερο τις οικογένειες και ειδικά στον αστικό χώρο είναι πιο δύσκολη η διαχείριση της. Είναι σημαντική η στήριξη των οικογενειών αυτών αλλά και έμμεσα μέσω αυτών της ευρύτερης κοινωνίας της Μυτιλήνης καθώς έχει αποδειχθεί ότι τα συγγενικά πρόσωπα που φροντίζουν άτομα με άνοια πάσχουν από κατάθλιψη ενώ ταυτόχρονα εξαντλούνται οικονομικά.

Δημιουργία προγραμμάτων στήριξης των οικογενειών αυτών είτε σε ψυχολογικό-ψυχιατρικό επίπεδο των συμπολιτών μας που έχουν την ευθύνη φροντίδας ατόμων με άνοια, είτε υλικά (παροχή προσώπων φροντίδας για κάποιες ώρες την ημέρα, παροχή φαρμάκων όπου υπάρχει θέμα απορίας και έλλειψη ασφαλιστικού ταμείου) κίνητρα ευαισθητοποίησης της κοινωνίας και δημιουργία εθελοντικών προγραμμάτων στήριξης των ατόμων αυτών.

 ΚΑΠΗ:Αναβάθμιση υπηρεσιών ΚΑΠΗ με περισσότερες δράσεις για τα άτομα της Τρίτης ηλικίας. Παροχή ιατρικών υπηρεσιών, περιπάτους, γυμναστικές δραστηριότητες.

 

ΟΑΕΔ (ΔΥΠΑ)

Ενίσχυση προγραμμάτων εργασιακής απασχόλησης σε επιχειρήσεις για  να απασχολούνται ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες για ένα ικανό χρονικό.διάστημα πχ 1 χρόνο (αντί επιδομάτων που γκετοποιούν)

 

 

ΑΜΕΑ

Συμπερίληψη των ατόμων που βρίσκονται στο αυτιστικό φάσμα.

  • Η συμπερίληψη ουσιαστικά αφορά στην πρόσβαση των αυτιστικών ατόμων σε ισότιμες ευκαιρίες, παρέχοντας παράλληλα την κατάλληλη υποστήριξη προκειμένου να καλυφθούν οι διαφορετικές τους ανάγκες. Η συμπερίληψη και η ενσωμάτωση αφορούν όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής όπως η εκπαίδευση, η ψυχαγωγία, η επαγγελματική αποκατάσταση,  η υγεία,  η αυτόνομη διαβίωση.
  • Μέτρα ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων ώστε να ενσωματώνονται στο σχολικό περιβάλλον τα παιδιά με αυτισμό ή άλλες ειδικές ανάγκες
  • Γενικά -και όπου υπάρχει η δυνατότητα-τα προγράμματα Παράλληλης Στήριξης είναι σαφώς καλύτερα από τον θεσμό των Ειδικών Σχολείων που γκετοποιούν τους μαθητές
  • Τα σχετικά κονδύλια πρέπει να εγκρίνονται εγκαίρως και να αυξηθούν ώστε να καλύπτονται επαρκώς όλα τα παιδιά
  • Άμεση ανάγκη για κατάλληλες εγκαταστάσεις για:
    • Ειδικό Σχολείο
    • Στέγη για Ενήλικα άτομα ΑΜΕΑ
  • Πρόταση σε Σούπερ Μάρκετ στη Μυτιλήνη για καθιέρωση 1 φορά το μήνα μιας ώρας (πχ πριν λήξη το ωράριο) που θα είναι αποκλειστικά για τα ΑΜΕΑ και τις οικογένειές τους

 

Πόλη φιλική στα ΑΜΕΑ

Κυκλοφορώντας στην πόλη, ελάχιστες φορές θα συναντήσεις συμπολίτες μας ΑΜΕΑ. Κι αυτό όχι γιατί δεν υπάρχουν αλλά γιατί η πόλη δεν είναι φιλική σε αυτούς ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν άνετα.

  • Απαιτείται πρώτα ενημέρωση των ίδιων και των συγγενών τους ώστε να μην θεωρούν το όποιο πρόβλημα σαν κάτι για το οποίο θα πρέπει να ντρέπονται και άρα να το κρύβουν.
  • Ιδανικά οι δράσεις που διευκολύνουν τους συμπολίτες μας ΑΜΕΑ πρέπει να αρχίσουν στην περιοχή της Μαρίνας και στη περιοχή του Κάστρου, με δράσεις εύκολης προσβασιμότητας για ΑΜΕΑ. Και σιγά-σιγά να επεκταθεί σε όλο το κέντρο της πόλης (πχ με κατάλληλες πεζοδρομήσεις, ενημέρωση των επαγγελματιών).
  • Προαπαιτούμενο είναι η καταγραφή του αριθμού των συμπολιτών μας ΑΜΕΑ και των σημαντικότερων αναγκών τους ωστε οι όποιες δράσεις να ανταποκρίνονται στα θέλω τους. (εξέταση δυνατότητας συνεργασίας με το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παν Αιγαίου).
  • Θα είχε ενδιαφέρον αν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση των δράσεων έπαιρναν μέρος άτομα ΑΜΕΑ ώστε να στηριχθεί η κοινωνικοποίησή τους και να αποκτήσουν συμπληρωματικό εισοδημα

 

Αθλητισμός και ΑΜΕΑ

Θα μπορούσε να γίνει υποδομή στην μαρινα μυτιληνης για πρόσβαση ιστιοπλοϊκών αγώνων ΑΜΕΑ

 

 

Ρομά

Κατάλληλα προγράμματα ουσιαστικής ενσωμάτωσης των Ρομά.

  • Στέγης (επιδότηση ενοικίου)
  • απασχόλησης (στην ανακύκλωση ώστε να σταματήσει η κλοπή και το παρεμπόριο μετάλλων)
  • Εκπαίδευση σε επισκευές ποδηλάτων (να παρθεί υπόψη η εμπειρία από το πρόγραμμα του Open Space)
  • Εκπαίδευσης και κοινωνικοποίησης

 

Ψυχική Υγεία

Έλεγχος και Πρόληψη

  • Δημιουργία τηλεφωνικού κέντρου όπου θα δίνεται η δυνατότητα να γίνονται καταγγελίες. Απαραίτητη συνεργασία δημοτικών φορέων με αστυνομία για την τήρηση των νόμων και τον περιορισμό της παραβατικότητας.
  • Απενοχοποίηση της ψυχολογικής υποστήριξης: δωρεάν σεμινάρια και κουπόνια αρχικής δωρεάν εξέτασης σε όλο τον πληθυσμό
  • Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αρχίζοντας από το νηπιαγωγείο, έλεγχος και ψυχολογική υποστήριξη παιδιών -εκπαιδευτικών -κηδεμόνων
  • Ενίσχυση των δράσεων οργανώσεων όπως η ΠΝΟΗ (Δ. Μυτιλήνης)
  • Υπάρχει το ζήτημα των ψυχοκοινωνικων πιέσεων σε όλες τις ηλικίες και η ανάγκη διαχείρισης τους μέσα από κοινοτικές συναντήσεις με βασικό αντικείμενο τις Τέχνες.

Εθισμός σε ψηφιακά μέσα

προγράμματα τόσο πρόληψης όσο και προγραμματισμό θεραπείας εθισμού σε ψηφιακά μέσα (κινητό, κοινωνικά δίκτυα, ηλεκτρονικά παιχνίδια) κυρίως παιδιών & Εφήβων αλλά και ενηλίκων καθώς το πρόβλημα εθισμού ειδικά στους εφήβους είναι ιδιαίτερα σημαντικό μετά και την πανδημία του κορονοϊού

Αθλητικές Δραστηριότητες για όλους

Χώροι άθλησης και υπαίθρια γυμναστήρια όπως σε όλες τις πόλεις του πολιτισμένου κόσμου. Ο οργανωμένος δωρεάν αθλητισμός θα συμβάλει στην ψυχική και σωματική υγεία των συμπολιτών μας, θα προσφέρει ψυχαγωγία, οι άνθρωποι θα έρθουν πιο κοντά, θα δώσει διέξοδο και κοινωνικοποίηση στην νεολαία μας.

Στήριξη ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων

  • Επαναλειτουργία κέντρου νεότητας με περισσότερες δραστηριότητες και δυνατότητα ενισχυτικής διδασκαλίας προς μαθητές οικογενειών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα.
  • Αξιοποίηση κτιρίων που ανήκουν στο Δήμο προς όφελος των υπηρεσιών, οργανισμών και πολιτών
  • Πραγματοποίηση ενός τύπου αγοράς - λαϊκής όπου μικροί καλλιεργητές του Δήμου θα έχουν την δυνατότητα να προωθήσουν την παραγωγή τους αλλά και πολίτες να ανταλλάξουν - διαθέσουν αντικείμενα που δεν χρειάζονται πια.
  • Ενημέρωση- Αλλαγή νοοτροπίας: τα κοινωνικά προβλήματα που εμφανίζονται στην πόλη μας όπως κοινωνικές ανισότητες, κοινωνικές μεταβολές, ρατσισμός, κοινωνικός αποκλεισμός, άστεγοι, αθλητισμός - Βία, εσφαλμένη καταναλωτική αγωγή, κακοποιήσεις - δολοφονίες γυναικών, μόλυνση περιβάλλοντος, κακή οδική κυκλοφορία, τροχαία ατυχήματα απαιτούν αλλαγή αντιλήψεων και νοοτροπίας των κατοίκων της Μυτιλήνης( Ανθρωποκεντρική προσέγγιση), με ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, με διαλέξεις, ομιλίες, δράσεις, εκπαίδευση, συνεστιάσεις, μουσικές βραδιές ,με διαφημίσεις στα μέσα ενημέρωσης, παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα κλπ

 

 

Λίστα Κοινοποίησης

  1. Γενική Γραμματεία Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής
  2. Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου
  3. Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  4. Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου
  5. Επιμελητήριο Λέσβου
  6. ΤΕΕ-Περιφερειακό Τμήμα Βορειοανατολικού Αιγαίου
  7. Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου
  8. ΓΕΩΤΕΕ - Παράρτημα Αιγαίου
  9. Οικονομικό Επιμελητήριο -Περιφερειακό Τμήμα Ανατολικού Αιγαίου
  10. Βοστάνειο Νοσοκομείο
  11. ΑΔΕΔΥ-Ν.Τ Λέσβου
  12. Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Β. Αιγαίου
  13. Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου
  14. Σύλλογος Εργοληπτών Λέσβου
  15. Ένωση Φορέων ΚΑΛΟ Β.Αιγαίου
  16. Συνεξέλιξη - Σύλλογος γονέων και φίλων ανθρώπων με αυτισμό - Λέσβος
  17. Ένωση Ξενοδόχων Λέσβου
  18. Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου
  19. Σύλλογος Ασπίδα- καταστημάτων εστίασης και ψυχαγωγίας Μυτιλήνης
  20. Ένωση Θεατρικών Πολιτιστικών Σωματείων Λέσβου- «ΘΕΣΙΣ»
Rate this item
(0 votes)